Opinie o Nas
Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Zacznij ćwiczyć już dziś! Jak przekonać się do sportu i wzmocnić swoje zdrowie?

83 Przeczytano

Regularna aktywność fizyczna już od dawna uważana jest za cudowne remedium na wiele chorób postępujących wraz ze starzeniem się organizmu. Coraz więcej osób zaczyna systematycznie ćwiczyć nie tylko po to by realizować swoje sportowe cele, ale także by poprawić samopoczucie oraz zdrowie. Jak zatem zmienić swoje przyzwyczajenia i zacząć aktywny tryb życia? Jaki sport wybrać by odnieść największe korzyści?

Dla każdego coś ciekawego 

W profilaktyce zdrowotnej za najbardziej korzystne uważane są treningi aerobowe, a więc długotrwałe, kiedy to organizm dostarcza energię mięśniom na drodze oddychania tlenowego. Pacjentom pragnącym poprawić wyniki swojej glikemiii czy profilu lipidowego poleca się takie rodzaje aktywności jak basen, bieganie czy jazda na rowerze. Długotrwały wysiłek fizyczny prowadzi także do procesu rozwoju nowych naczyń zaopatrujących serce co chroni przed wystąpieniem jego zawału. Regularny trening powoduje także poprawę samopoczucia i motywacji. Stymulacja mięśni prowadzi do wyrzutu endorfin w mózgu, które określane są hormonem szczęścia i odpowiadają za ten stan. Oczywiście by czerpać korzyści zdrowotne z aktywności fizycznej trzeba zadbać także o odpowiednią regenerację, dobrej jakości sen i dobrze zbilansowaną dietę bogatą w węglowodany, białko oraz substancje odżywcze.

Biegiem… do lasu

W Polsce ostatnimi czasy niezwykle popularne stały się wszelkiego rodzaju biegi długo i średniodystansowe. Nic dziwnego - rozpoczęcie swojej przygody z joggingiem jest stosunkowo proste - wystarczy para dobrze dobranych butów i kilka strojów odpowiednich do różnych warunków atmosferycznych panujących na zewnątrz. Na trening warto wybrać się do lasu. Czyste powietrze z pewnością będzie miłą odmianą, szczególnie dla mieszkańców większych aglomeracji zmagających się z problemem smogu. Leśne ścieżki są także dużo mniej obciążające dla układu kostno-stawowego niż wielkomiejski beton. Na trening do lasu najlepiej zabrać ze sobą kompana - biegać powinniśmy w tempie umożliwiającym nam swobodną rozmowę. Czy są jakieś przeciwwskazania do biegania? Tego treningu powinny unikać osoby cierpiące na otyłość, właśnie przez nadmierne obciążanie kości i stawów. W celu poprawienia mineralizacji kości warto przyjmować suplementy zawierające witaminę D3. Na jej niedobory cierpimy zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, ponieważ syntetyzowana jest przy udziale promieni słonecznych. Witamina D3 stymuluje także wydzielanie insuliny zmniejszając ryzyko powstania cukrzycy typu 2 oraz ma właściwości antykancerogenne. By zminimalizować ryzyko powstania kontuzji po zakończeniu biegania warto poświęcić kilka minut na odpowiednie rozciągnięcie zmęczonych mięśni. 

Zapisz się na najbliższy basen!

Pływanie przez wielu specjalistów uważane jest za najbardziej korzystną zdrowotnie aktywność fizyczną. Regularny trening na basenie mogą prowadzić także osoby otyłe oraz wracające do sportu po kontuzji ponieważ nie on obciąża stawów, a jednocześnie wzmacnia ścięgna mięśniowe. Pływanie pomaga wzmocnić mięśnie otaczające kręgosłup odciążając go tym samym. Pozwala to zredukować bóle pojawiające się m.in. w odcinku lędźwiowym (tu polecanym stylem jest kraul) oraz szyjnym (styl grzbietowy). Przed rozpoczęciem treningu trzeba pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce. Dla osób dużo pływających poleca się też suplementy zawierające magnez skutecznie chroniący przed występowaniem bolesnych skurczy mięśni. Trening w basenie sportowym nie dla każdego musi wydawać się specjalnie atrakcyjny. Dowiedzmy się zatem czy na naszej pływalni organizowane są grupowe zajęcia w wodzie takie jak aqua-pilates czy aerobik. Czas spędzony na pływalni może być także świetnym relaksem, a w Polsce coraz bardziej popularne są aquaparki oferujące wiele atrakcji. Po wyjściu z wody dobrym pomysłem może być skorzystanie z sauny, która jeszcze bardziej podkręci metabolizm organizmu, a po wielu sesjach wzmocni także jego odporność. 

Nie masz motywacji by ćwiczyć?

Chyba każdy z nas obiecywał sobie, że po nowym roku zacznie ćwiczyć, więcej spać i zmieni dietę. Wiadomo też jak zazwyczaj kończą się tego typu plany - siłownie pękają w szwach przez… pierwszy tydzień stycznia. Rozpoczynając trening ważne jest, aby nie stawiać sobie zbyt wygórowanych celów - może nas to skutecznie zniechęcić. Nie zakładajmy, że ćwicząc w ciągu pół roku schudniemy 10 kilogramów i przebiegniemy maraton. Zdecydowanie lepiej stawiać małe kroczki powoli zwiększając objętość treningu. Bardzo częstą wymówką jest też niestety zmęczenie oraz brak czasu. Należy sobie jednak zadać pytanie czy naprawdę nie mamy czasu aby zadbać o swoje zdrowie? Zalecana przez Światową Organizację Zdrowia długość aktywności fizycznej w ciągu tygodnia dla osób dorosłych to 150 minut treningu aerobowego lub 75 minut treningu o wysokiej aktywności. Dalsze dane przytaczane przez tą organizację mogą szokować. Szacuje się, że niedostateczna aktywność fizyczna może odpowiadać aż za 27 % przypadków zachorowań na cukrzycę oraz 30 % zachorowań na chorobę niedokrwienną serca znacznie zwiększającą ryzyko zawału tego mięśnia. Nie dbając o swoje ciało znacznie zwiększamy też prawdopodobieństwo rozwoju nadwagi, nadciśnienia, stresu oraz obniżenia nastroju. Zalety regularnej aktywności fizycznej są zatem niepodważalne. 

Jak sobie pomóc?

Kiedy zaczniemy systematycznie trenować warto zadbać także o jakość posiłków, które codziennie spożywamy. Rezygnacja ze słodyczy i tłustych, smażonych pokarmów z pewnością spotęguje korzystne efekty naszych wysiłków. Dostępne na rynku witaminy i minerały dla sportowców i aktywnych fizycznie mogą być doskonałym uzupełnieniem diety osoby aktywnej dostarczając jej niezbędnych makro oraz mikroelementów. Tego typu preparaty często zawierają zwiększoną dawkę witamin tak aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie organizmu. Najbardziej popularne zawierają wymienione wyżej witaminę D3 oraz magnez. Korzystne działanie ma także znana wszystkim witamina C, która jest niezbędna do syntezy kolagenu budującego m.in. chrząstki wchodzące w skład stawów. Potas jest z kolei minerałem, którego niedobór w organizmie może objawiać się nadmierną podatnością na zmęczenie i zwiększoną potliwością. By zapewnić sobie dodatkową dawkę energii można zastanowić się także nad suplementami zawierającymi żeń-szeń.

Opublikowano w: Profilaktyka i prewencja

Zostaw komentarz

Nowe produkty

Najczęściej kupowane