Opinie o Nas
Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Tran - olej zdrowia. Jakie ma właściwości?

31 Przeczytano

Tran to nic innego, jak olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego - zdarza się, że pochodzi też z innego gatunku z rodziny dorszowatych. Bardzo często można zauważyć przekonanie, że olej z wątroby rekina to właśnie tran, jednak tak nie jest. Ma on inny skład chemiczny, jak i właściwości prozdrowotne. Tran korzystnie wpływa na układ odpornościowy, ale nie tylko - warto również zażywać go, aby komplementarnie dbać o układ krwionośny i nerwowy. Jakie dokładnie ma właściwości i jak powinno przyjmować się tran?

Spis treści:

  1. Tran - co w sobie zawiera?
  2. Na co wpływa tran?
    1. Praca mózgu
    2. Odporność
    3. Układ krwionośny
  3. Kto powinien przyjmować tran?
  4. Czy istnieją przeciwskazania w przyjmowaniu tranu?
  5. Tran - jak przyjmować?

Tran - co w sobie zawiera?

Jak już zostało wspomniane, jest to olej pochodzący z ryb dorszowatych - ten ciekły tłuszcz jest pozyskiwany z ich świeżych wątrób. Tran posiada w składzie bardzo wiele koniecznych dla sprawnego funkcjonowania organizmu substancji. Najważniejszymi z nich są nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) z grupy omega-3, których bardzo brakuje w diecie współczesnego człowieka zachodu. Jednak nie na tym kończy się skład tranu - jest on wyposażony w spore ilości witaminy A i D, których niedobór może powodować wiele zdrowotnych niedogodności.

Na co wpływa tran?

Ze względu na swój bogaty skład, tran ma pozytywny wpływ na wiele aspektów zdrowia człowieka. Najczęściej mówi się o jego korzystnym działaniu na układ odpornościowy, ale może on zdziałać dużo więcej.

Praca mózgu

Polepszoną sprawność mózgu można zawdzięczać szczególnie kwasom omega-3, a dokładnie DHA. Szczególnie mają one znaczenie w procesie zapamiętywania, jak i uczenia się. Wykazano to w badaniach, które mówią, że tran odgrywa znaczącą rolę przy prewencji chorób otępiennych. W tym przypadku działa to ze względu na obniżony u chorych poziom kwasów DHA w osoczu, jak i mózgu - przyjmowanie ich z zewnątrz przynosi wtedy pozytywny efekt. Jednak z racji na to, że w diecie zachodniej bardzo mało jest tego kwasu, warto przyjmować tran w każdym wieku.

Odporność

Jest to najczęściej poruszana korzyść z przyjmowania tranu - nie bez powodu. Układ immunologiczny jest konieczny, aby zachować zdrowie. Szczególnie narażony jest w okresie jesienno-zimowym. Kluczowymi do zachowania odpowiedniej odporności są kwasy omega-3. W tym okresie potrzebujemy też zwiększonej dawki witaminy D, gdyż nie pochłaniamy jej wystarczająco dzięki promieniom słonecznym. Świetny wpływ na funkcjonowanie organizmu ma też witamina A, która sprawia, że cera nie wysuszy się tak łatwo w tym okresie - poprawia też działanie układu odpornościowego. 

Układ krwionośny

Z racji na wysoką zawartość prozdrowotnych kwasów omega-3, tran pomaga w utrzymaniu zdrowego układu sercowo-naczyniowego. Przyczyniają się one do wielu procesów, w tym obniżają ciśnienie krwi i ilość trójglicerydów we krwi, jak i poprawiają funkcjonowanie śródbłonka naczyniowego. Wszystko to sprawia, że biorą udział w zapobieganiu miażdżycy, obniżają poziom złego cholesterolu oraz niwelują możliwość zakrzepów krwi. 

Warto pamiętać, że tran to nie tylko kwasy omega-3 - bardzo ważną jego częścią są też witaminy A i D, które same w sobie są korzystne dla organizmu. Przykładowo, witamina A poprawia kondycję wzroku, ale też stymuluje wzrost komórek. Z kolei witamina D odpowiada za prawidłowy proces wapnienia kości. 

Kto powinien przyjmować tran?

Najczęściej jest on polecany dzieciom, ale prozdrowotne właściwości tranu mogą pomóc każdemu, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie niedobór witaminy D i kwasów omega-3 jest na porządku dziennym.

Kto najwięcej zyska z właściwości tranu?

  • osoby starsze,
  • ludzie z obniżoną odpornością,
  • kobiety w okresie menopauzalnym,
  • ludzie żyjący w stresie i przemęczeniu.

Czy istnieją przeciwskazania w przyjmowaniu tranu?

Jak z każdym suplementem diety, nie można przesadzić z dawką. Szczególną uwagę powinno się zwracać na witaminy znajdujące się w tranie - hiperwitaminoza może wywoływać wiele niepożądanych skutków. Z tej racji zaleca się sprawdzanie ilości przyjmowanych witamin A i D w całej diecie. Pozwoli to na kontrolowanie ich dawkowania. 

Warto też wiedzieć, że nie poleca się stosowania tranu u osób, które przyjmują leki przeciwzakrzepowe. Nie inaczej ma się to u chorych na kamicę nerkową, jak i inne schorzenia układu moczowego. Warto pamiętać, że podczas ciąży warto skonsultować się z lekarzem przy przyjmowaniu jakichkolwiek suplementów.

Tran - jak przyjmować?

W zależności od preferencji, wysokiej jakości tran możemy dostać pod różnymi postaciami, na przykład w Sklepie Życia - https://www.sklepzycia.pl/tran. Najczęściej są to kapsułki, jednak można zakupić ten produkt również w postaci płynnej. Dla dzieci istnieje często opcja tranu w żelkach, aby połączyć przyjemne z pożytecznym. 

Producenci tranu zwykle polecają brać około 5 mililitrów tranu dziennie, choć nie ma przeciwwskazań, aby dawka ta była zwiększona o kilka mililitrów. Warto jednak pamiętać, aby nie przekraczać zalecanej dawki witaminy A i D dziennie. Dla witaminy A jest to 800 j m., a dla witaminy D - 200 j m.

Opublikowano w: Artykuł zewnętrzny

Zostaw komentarz

Nowe produkty

Najczęściej kupowane

Najnowsze wpisy